یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 19 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
تکنولوژی پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۱:۰۳

رونمایی ازسیستم پیشرفته نمونه گیری سیال درحین حفاری بیکرهیوز

ایران دریلینگ: بیکر هیوز روز گذشته از فناوری نوین نمونه گیری وآنالیز سیال موسوم به «FASTrak Prism» رونمایی کرد. این فناوری علاوه بر قابلیت نوین نمونه برداری در حین حفاری، از فناوری آنالیز در لحظه نیز بهره مند است. به گزارش ایران دریلینگ سنسورهای پیش رفته و تکنولوژی نوین بکاررفته برای جداسازی و نمونه برداری سیالات قادر است حجم قابل توجهی از سیالات مخزن را در حین حفاری شناسایی و چس از جداسازی به سطح انتقال دهد. علاوه بر تکنولوژی ذکر شده، این سیستم ‌‌می‌تواند عملیات نمودارگیری در حین حفاری  (LWD) را نیز انجام دهد. هرمن نیوودهف، رئیس بخش عملیات LWD بیکر هیوز درباره این فناوی ‌‌می‌گوید:« فناوری FASTrak Prism ‌‌می‌تواند درک دقیق تر و بهتری از محیط متخلخل در حال حفاری ارائه دهد. افزایش روزافزون نیاز برای درک درست داده‌‌‌های پتروفیزیکی مخازن به خصوص در شرایط پیچیده و حفاری‌‌‌های انحرافی، اهمیت سیستم‌‌‌های در لحظه (Real Time) را بیش از پیش روشن ‌‌می‌سازد.»

برخلاف روش‌‌‌های مرسوم نمونه برداری از سیال مخزن که بعد از عملیات حفاری صورت ‌‌می‌گیرد، سیستم «FASTrak Prism» قادر است ۱۶ نمونه مجزا و تک فاز را در هر بار راندن، جمع آوری و به سطح انتقال دهد. این حجم از سیال نمونه، رکوردی جدید در صنعت به شمار ‌‌می‌رود. آنالیز پیوسته خصوصیات سیال نمونه برداری به صورت لحظه ای، این امکان را فراهم ‌‌می‌سازد تا قبل از نمونه گیری، میزان آلودگی و نوع سیال نمونه برداری با کیفیت مطلوب محاسبه شود. از طرفی همان طور که اشاره شد، محفظه‌‌‌های مخصوص این سیستم از نظر میزان حجم ذخیره سیال، بی رقیب هستند. علاوه بر موارد ذکر شده، این سیستم با استفاده از طیف سنج چندلایه، سیالات مختلف با خصوصیات نزدیک به هم را نیز به خوبی تشخیص و از هم جدا ‌‌می‌کند. در یکی از پروژه‌‌‌های فراساحلی استرالیا، سیستم «FASTrak Prism» توانست ۲۶ نمونه را از دو چاه مختلف جمع آوری کند. این ۲۶ نمونه به طور تقریبی ۲۰ لیتر حجم داشتند که رکوردی تازه در نمونه گیری در حین حفاری به شمار ‌‌می‌رود. در پروژه فراساحلی دیگری در آفریقا، استفاده از این فناوری، علاوه بر کاهش ۲ روزه استفاده از دکل، منجر به بهینه سازی عملیات تکمیل متناسب با سیال مخزن شد. این بهینه سازی به گفته عوامل این پروژه ۳۰ بازدهی تولید را افزایش داد.



  کد خبر : 2267
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :